Varför du måste ha en mobilanpassad hemsida

mobilanpassad hemsida

Det är ingen hemlighet att mobilen allt oftare används som ett substitut till datorn. Vi tittar dagligen på vår e-post, besöker olika hemsidor, Googlar och shoppar online. Man får inte glömma att mobiltelefonen också är vårt främsta kommunikationsverktyg. Detta är egentligen förklaring nog för varför du bör ha en mobilanpassad hemsida. Men det finns fler fördelar.

85% av Sveriges befolkning surfar från mobilen

Vi lever i ett samhälle där söker sig till snabb, tydlig och lättnavigerad information. Man får bara en chans att visa sin hemsida för förstagångsbesökare och det är därför otroligt viktigt att ”fånga in dem” vid första ögonblicket. Behöver man zooma in och ut för att läsa text, leta efter CTA-knappar, samt vrida och vända på telefonen för att ens se hela hemsidans bredd, kommer hemsidan inte lämna ett särskilt gott intryck. Allteftersom Internet-barnen växer upp, blir denna chans allt mindre. Vill du fånga den köpkraftiga målgruppen måste du mobilanpassa hemsidan.

För att understryka hur viktigt det är, visade IIS rapport ”Svenskarna och internet” att 85% av hela Sveriges befolkning surfade på mobilen, 76% dagligen, under 2017. Det är en ganska betydlig ökning från förra årets 78%, respektive 65%, och en trend som alla hemsidor bör följa. Har du en yngre målgrupp (upp till 45 år) är det extra viktigt, då hela 90% av denna grupp surfar på mobilen.

Det finns två generella sätt att skapa en mobilanpassad hemsida. Det ena sättet är att man skapar en separat mobilsida, men det andra (och bättre) alternativet är att skapa en responsiv hemsida. Du ändrar då både desktop- och mobilversion från en och samma kod.

Google indexerar mobilen först fr.o.m. Mars 2018

Google, världens största sökmotor, indexerar hemsidor för att bl.a. bestämma var i sökträffarna hemsidan placeras baserad på bl.a. hur relevant innehållet är för det använda sökordet. Redan 2015 började sökmotorn att premiera mobilsidor för indexering, men har nu helt övergått till att indexera din hemsida på mobilen först innan de ens tittar på desktop.

Från och med Mars 2018 har alltså Google påbörjat sin indexering av mobilen först, med start från de hemsidor som redan är mobilanpassade. De som inte är mobilanpassade kan se varningar i sin Search Console och uppmanas att skapa en mobilvänlig version av sin hemsida. Även om hemsidan tidigare indexerats högt av Google i desktop-format kan allting ändras om din mobil-version inte lever upp till förväntningarna.

Ytterligare fördelar med mobilanpassning

Självklart finns det fler fördelar med en mobilanpassad hemsida än de ovannämnda, även om de ibland går hand i hand. Nedan följer några av många fördelar med en mobilanpassad hemsida:

  • Dina besökare behöver inte ladda ner en app
  • Din layout och grafiska profil blir exakt som du vill ha den
  • Tydlig navigering
  • Fungerar i alla smartphones
  • Lättare och snabbare tillgång till kunder och besökare eftersom de alltid har mobilen till hands
  • Tydliga CTA-knappar

Det här är definitivt en game-changer för många hemsidesägare och vi på Svenska Domäner uppmanar alla våra kunder att se över sina mobil-versioner av hemsidor. Ta hjälp av verktyg som Googles egna Mobilvänlighetstest för att se hur väl din hemsida är mobilanpassad.

Vill du ha hjälp med att skapa en mobilanpassad hemsida eller har du några frågor? Vänligen kontakta oss via vår Facebook-sida, lämna en kommentar nedan eller mejla till support@svenskadomaner.se.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *