Så väljer du domännamn

Är det dags att starta ett företag? Vill du ta ditt befintliga företag online eller ska du kanske starta en e-handel? Vad du än gör, är det oundvikligt att ha en hemsida på dagens marknad. Finns du inte online, så finns du praktiskt taget inte. Men hur ska man då välja rätt domännamn för sin hemsida? Domännamn kan påverka mycket inom din digitala marknadsföring och därför har vi här samlat lite råd, tips och tricks på hur man bör tänka när man väljer domännamn.

Det är svårt att tro, men domännamn påverkar din CTR i alltifrån sökresultat till resultat på sociala medier, till hänvisningslänkar och traditionell marknadsföring. Det finns rikligt med platser där ditt domännamn direkt påverkar ditt varumärke och det är dumt att undvika. Nu kör vi!

1. Skapa ett domännamn som är ett varumärke

Undvik att använda specialtecken som bindestreck eller siffror i ditt domännamn. De låter generiska och låter inte som ett varumärke. Om du kan bör du också undvika å, ä och ö, då de inte direktöversätts i URLer. Skapa ett domännamn som är lätt att komma ihåg, utan någon större komplexitet. Keep it simple, helt enkelt. För sakens skull, kan vi låtsas att vi ska sälja oliver och relaterade produkter i en e-handel:

  • Oliv-shoppen.se är svårt att skapa ett varumärke av för att det är svårt att både säga och komma ihåg.
  • OlivIvraren.se är jobbigt att säga och ”Ivrare” kanske inte är bland de vanligaste svenska orden man kan använda för den betydelsen, trots att det är unikt.
  • Olivfantasten.se är enkelt, inte för långt och väldigt tydligt vad som säljs.

2. Gör det möjligt att uttala

Ett konstigt tips för något som oftast bara ska skrivas, kanske du tänker. Varför är det så viktigt att mitt domännamn är enkelt att uttala?

Det är viktigt pga. människans bearbetningsflyt – en kognitiv bias som vi människor har. Denna gör att vi enklare kommer ihåg, och associerar med positiva saker, de ord som vi lätt kan uttala och tänka på. Det förutsätter alltså ett enkelt uttal.

Om domännamnet inte kan uttalas med en lätthet så förlorar du inte bara bearbetningsflytet hos dina potentiella kunder, utan också deras ihågkommande och fördelarna med möjligheten att branda ditt varumärke.

3. Håll det kort

Längden på ditt domännamn spelar också roll för den bearbetningsflyt vi nämnt i sektion 2. Kortare domännamn är oftast lättare att uttala, lättare att komma ihåg och ”fastnar” snabbare i våra hjärnor.

Ju kortare, desto bättre.

4. Undvik Trademark överträdelser

Du kanske har hittat ett varumärkesnamn som du även vill använda som domännamn – det är dock otroligt likt ett annat domännamn. Här vill du vara otroligt försiktig, eftersom det inte handlar om vad du tycker, utan huruvida en domstol skulle kunna fälla dig för användandet av detta namn.

Är du väldigt osäker, skulle vi rekommendera att du tar upp oron med en jurist. Trademark ägare kan exempelvis försöka att stämma dig om de tycker att ditt domännamn är för likt deras och det suger, rent ut sagt.

5. Skapa ett intuitivt namn

Ett bra och tydligt domännamn kan ge dig mycket i längden. Om publiken, när de ser ditt domännamn, tänker ”Aha, de erbjuder troligtvis detta. Det är det företaget jobbar med!” så har du lyckats välja rätt domännamn!

Olivfantasten.se till exempel är väldigt tydligt och intuitivt. Det handlar om oliver och allt därikring, något som vem som helst förstår.

6. Använd breda nyckelord

Att använda nyckelord i ditt domännamn kan hjälpa med den kognitiva biasen, men också med SEO. Däremot ska du hålla dig undan från att använda nyckelord i domännamnet bara för att. Sökmotorer indexerar inte dem likadant som förr och dessutom har de ett negativt rykte då de ofta blir för tydliga.

Vi skulle exempelvis aldrig ha ett domännamn som BuyCheapOlives.com eller ReceptmedOliver.se. Istället kan man köra Olivfantasten.se eller Kalamata.se.

Om vi tittar på exempelvis Yahoo.com eller Google.com, använder de inga nyckelord men igenkänningen av varumärket är fortfarande väldigt stort. Trots bristen på nyckelord i respektive domännamn.

Kalamata, t.ex. är en grekisk olivsort som många känner igen. Man går då på en mer kreativ känsla istället för att skriva ut exakt vad man gör på domänen.

7. Det är ok att ändra ditt domännamn

Vad gör du om ditt uttänkta domännamn inte är ledigt? Vad du kan göra då är att lägga till ett alternativt prefix eller en ändelse. Du kan också välja en annan TLD-förlängning såsom .io, .net etc. Det är okej att vara kreativ med sitt varumärke online och på så sätt välja rätt domännamn.

Låt oss säga att kalamata.se är upptaget och du har en fysisk butik som du nu ska starta online för att vidga både räckvidd och målgrupp. Du kan exempelvis kalla den KalamataButiken.se eller Kalamata.net.

Vi hoppas att ni fått lite mer kött på benen om hur ni kan välja rätt domännamn, samt hur ni bör tänka när det är dags för er att skapa ett varumärke online. Har ni några frågor, är ni som vanligt välkomna att ställa dem i kommentarsfältet nedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *