Checklista för ökad trafik vid ny webbdesign

Det går att lansera en ny webbdesign utan att riskera att tappa i trafik och försäljning!

Nils på Sunbird, har tagit fram en checklista, på de viktigaste åtgärderna för att istället säkerställa att ni behåller och ökar er trafik.

1) Byt inte URLer

I regel ska man inte byta URLer. Vid lanseringen av en ny webbdesign är det vanligt att koden fungerar annorlunda och att att en annan URL struktur påtvingas. Att tidigt i processen specificera för utvecklaren att ni inte vill ändra era URLer och att ni vill behålla samma URL struktur, är en bra början.

Måste ni byta URL kan ni använda er av 301 redirects. Ni får då med er en del, men inte all styrka.

Skapar ni en ny hemsida och är helt fri från historiken ska URLer i regel vara korta, ha sökorden med i exakt match och vara så nära .se som möjligt.

2) HTML struktur

Alla sidor ska ha exakt en <h1> rubrik. I denna ska er sidas viktigaste sökord finnas. Övriga rubriker kan vara H2-H4. Här finns inga generella riktlinjer utan det beror på sökordet.

Illustration of h1 and h2 elements on a page

Rankar ni bra redan idag bör ni försöka återskapa det ni har idag. Rankar ni inte alls idag kan det vara en bra idé att lägga till sökordet i fler rubriker.

3) SEO titlar 

Har ni redan optimerade SEO titlar ska dessa såklart med över till den nya webbdesignen. Om inte, är detta ett mycket bra tillfälle att ange dessa för att förbättra era placeringar och öka hemsidans trafik. SEO titlar är en av de absolut viktigaste on-page faktorerna för enskilda sökord.

Dessa SEO titlar bör vara max 60 tecken långa.

4) Hemsidans laddningstid

Hur snabbt hemsidan laddar har blivit allt viktigare. Både för trafiken från Google och användarupplevelsen. Se till att ni får bra betyg på Google PageSpeed.

5) SSL certifikat

Hemsidor utan SSL markeras som icke säkra på webbläsaren Google Chrome. Det innebär att en väsentlig del av er trafik går förlorad om ni inte har SSL.

6) Viktigast av allt: Bygg er nya webbdesign med fokus på användaren

Det är viktigt att jobba med sökord så att Google förstår vad ni handlar om. Allra viktigast är användarupplevelsen för att vinna idag och på sikt. Google premierar hemsidor som deras användare gillar. Den säkraste och mest långsiktiga metoden att öka sin trafik på är helt enkelt genom att förbättra webbdesignen.

Har ni fått med och gjort allt ovan och samtidigt fokuserat på användarupplevelsen är ni en bra bit på vägen och har undvikit de största riskerna när man skapar ny webbdesign, enligt Sunbird.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *