Installera Google Analytics i WordPress för nybörjare

installera google analytics i wordpress

Vill du installera Google Analytics i din WordPress? Att veta hur dina besökare rör sig och hur de interagerar med din hemsida är avgörande för din framgång! Det bästa sättet att lära känna dina besökare är genom trafikstatistik, och det är precis det Google Analytics erbjuder – GRATIS! I detta inlägg kommer vi att dela med oss av varför Google Analytics är viktigt för alla med en hemsida, men också hur man kan installera Google Analytics i en WordPress sajt.

Varför är Google Analytics viktigt för bloggar?

När du startar en blogg är det första målet att få fler följare och prenumeranter. Google Analytics hjälper dig att ta data-drivna beslut genom att visa statistiken som spelar någon roll! Följande är vad du kan se på Google Analytics.

Vem besöker din hemsida?

Den här delen av analysen visar var dina besökare befinner sig, vilken webbläsare de använder för att besöka din hemsida och ytterligare viktig information såsom: skärmupplösning, JavaScript stöd, Flash stöd, språk och mycket mer.

Denna data är otroligt användbar, då den kan hjälpa dig på många sätt. När du exempelvis skapar en design, kan du se till att den passar din publik. Om de flesta av dina besökare in har Flash stöd, kanske du ska undvika att använda det. Har de flesta av dina besökare 1280 i skärmupplösning, bör du skapa en design som är kompatibel för den storleken eller mindre.

Vad gör folk när de är inne på din hemsida?

Du kan spåra hur användare rör sig på din hemsida, hur länge de stannar på hemsidan, samt vad bounce raten är (hur många som procentuellt lämnar din hemsida på första besöket).

Med denna information, kan du sänka bounce raten och öka antalet sidovyer.

När besöker folk din hemsida?

Här kan du titta på de hetaste timmarna under dagen på din site, därav kan du sen anpassa tiden då du publicerar dina inlägg för att nå flest av dina besökare. Om tidszonen inte är kompatibel med den du befinner dig i, kan du schemalägga inlägg för just den timmen.

Hur hittar folk till din hemsida?

Den här delen av Analytics visar dig var besökarna kommer ifrån (ex: sökmotorer som Google, direkta länkar, hänvisningslänkar från andra hemsidor). Du kan också se procentandelen på besökare fördelat på de källorna.

Google Analytics ger dig en fördelning av dessa kategorier. Bland sökmotorer delar den även upp statistiken utefter den sökmotorn som gett dig flest besökare.

Bland hänvisningslänkarna hittar vi sidor som du bör jobba mest med. Det är här man hittar bl.a. social trafik (från Facebook, Instagram, Twitter etc). Har du t.ex. mest trafik från Facebook bör du skapa exklusivt Facebook-material så att din Twitter publik känner sig speciell. Är din största hänvisingskälla en extern hemsida, däremot, så kanske du ska fundera på om du ska samarbeta med den hemsidan på ett eller annat sätt.

Hur interagerar folk med ditt innehåll?

Google Analytics visar hur besökare använder och interagerar med din hemsidas innehåll. Den visar vilka besökare som klickar på vilken länk och mycket mer.

Du kan köra A/B split test för att skapa innehållsexperiment, genom vilka du kan få veta vilket innehåll som passar dina besökare bäst.

Användarinteraktiviteten visar hur du kan skapa innehåll för just dina besökare. Genom att svara på alla frågor ovan, kan du fokusera på strategier som funkar bäst för just din hemsida och göra dig av med strategier som inte funkar.

Kort sagt: Ta bort arbetet du tror funkar och fokusera på statistik som spelar roll. På så sätt kan du ta data-drivna beslut, som också är de bästa för en hemsida.

Hur skaffar jag Google Analytics?

Steg 1: Du behöver först skapa ett Google konto. Det kan du göra på Google Analytics registreringssida.

Om du redan har ett Google eller Gmail-konto, kan du använda detta för att logga in. Har du inte ett Gmail-konto, så får du skapa ett.

Steg 2: När du loggat in med din Gmail, kommer du att uppmanas med en sida lik den nedan. Det är här du använder din Gmail för att registrera dig på Google Analytics.

installera google analytics

Steg 3: På näste skärm kommerl du att få välja mellan en hemsides eller mobil-app. Välj hemsida. Därefter lägger du till kontonamn som blir Google Analytics profilnamn för din hemsida, hemsidenman, hemsidans URL, land, och tidszon.

installera google analytics i wordpress

När du fyllt i all denna information, klicka på ”Get Tracking ID” knappen. Du kommer att presenteras med Google Analytics användarvillkor, vilken du måste godkänna.

Steg 4: Du får nu din Google Analytics tracking code (spårningskod). Du kan kopiera denna kod för att du kommer behöva lägga till den i din WordPress sajt, beroende på vilken av nedan metoder du väljer att använda.

Vi föreslår att du lämnar en flik öppen med ditt nya Analytics-konto ifall att du skulle behöva besöka den medan du lägger upp inställningarna i WordPress.

Nu när du har ett Google Analytics-konto, ska vi ta en titt på hur du kan installera Google Analytics i WordPress.

Så installerar man Google Analytics i WordPress

Det finns många sätt att installera Google Analytics i WordPress. Vi kommer att ge tre olika förslag, där det första förslaget är det lättaste och det sista, det svåraste. Välj den metod som passar dina behov bäst!

1. Google Analytics för WordPress av MonsterInsights

MonsterInsights är det populäraste Google Analytics pluginet för WordPress. Över 1 miljon hemsidor använder idag detta plugin, däribland hittar vi Bloomberg, PlayStation, Zillow och många fler.

Det är det enklaste, och utan tvekan det bästa sättet att lägga till Google Analytics i WordPress (för alla användare, nybörjare som experter). MonsterInsights erbjuder både en gratis och en Pro version. I denna genomgång kommer vi att utgå från gratisversionen.

Pro-versionen kan användas av dig om behöver mer avancerade funktioner, såsom E-handelsspårning, annonsspårning, etc. Installationsprocessen är dock likadan som på gratisversionen.

Nu kör vi!

Det första du behöver göra är att installera och aktivera MonsterInsights pluginet. Därefter kommer pluginet att lägga till ett nytt objekt i din WordPress admin meny som heter ”Insights”. Du ska nu besöka Insights »  Settings (Inställningar) för att konfigurera plugin-inställningarna.

På denna skärm, klickar du på ”Authenticate with your Google account” knappen för att koppla ihop Google Analytics med din WordPress sajt.

autentisera google analytics för wordpress

Detta kommer att påkalla en popup där du ska autentisera åtkomsten till din Google Analytics. När du tillåtit pluginet att autentisera Google och du har infogat din Google-kod, kommer den att visa dig en rad med kod som du ska kopiera.

installera google analytics

Denna kod ska sen klistras in i MonsterInsights popup och därefter klickar du på Next för att fortsätta.

MonsterInsights Google Analytics

Det sista steget är att välja den Google Analytics-profilen du vill spåra/ha statistik ifrån. Du väljer din hemsida och klickar återigen Next för att fortsätta.

Du har nu skapat och installerat Google Analytics på din WordPress sajt.

Kom ihåg, det kommer att ta Google Analytics lite tid innan den visar din statistik, så ha lite tålamod med detta.

Det bästa med MonsterInsights är att du kan se dina Google Analytics rapporter direkt i din WordPress instrumentpanel. Du kan också skräddarsy dina spårningsinställningar baserat på dina behov.

2. Infoga Headers and Footers plugin

Nästa metod för att installera Google Analytics är inte lika bra som MonsterInsights eftersom du inte kommer att kunna göra några avancerade spårningsinställningar, och du kommer inte heller att kunna se din Google Analytics statistik direkt i WordPress.

Du behöver först ladda ner och aktivera Insert Headers and Footers pluginet. Därefter går du till Inställningar »  Insert Headers and Footers. Här klistrar du in den Google Analytics kod som du kopierade i Steg 4 i Header-sektionen.

Spara inställningarna och du är klar.

3. Installera Google Analytics i WordPress tema

Den tredje och sista metoden för att installera Google Analytics är endast till för avancerade användare som kan kod. Denna metod är något opålitlig eftersom din kod kan försvinna om du ändrar eller uppdaterar ditt tema. Vi rekommenderar nästan aldrig denna lösning.

Lägg till kod i header.php filen

Redigera header.php filen i ditt WordPress tema och klistra in koden som du kopierade i Steg 4, precis efter <body> taggen. Glöm inte att spara ändringarna och ladda upp filen i din server igen.

Lägg till via funktionsfilen

Du kan också lägga till Google Analytics spårningskod till WordPress Funtions File. Den kommer då automatiskt att lägga till koden till varje sida på din WordPress sajt.

Du behöver då lägga till följande kod i ditt temas functions.php fil:

<!--?php
add_action('wp_head', 'wpb_add_googleanalytics');
function wpb_add_googleanalytics() { ?>
// Paste your Google Analytics code from Step 4 here
<?php } ?>

Avläsa rapporter på Google Analytics hemsida

Google Analytics är kapabel till att visa en skattkista av data som samlats genom din statistik. Du kan se all denna data genom att besöka din instrumentbräda på Google Analytics och klicka på Reporting tabben.

installera google analytics för wordpress

Du kommer här att se Google Analytics inbyggda rapporter i menyn till vänster. Varje sektion är uppdelad i olika tabbar och genom att klicka på en tabb kommer den att expandera till att visa fler alternativ.

  • Audience: Visar rapporter som hjälper dig att förstå dina besökare.
  • Acquisition: Tittar på var dina besökare kommer ifrån, länkar etc.
  • Behavior: Summerar hur dina besökare rör sig och vad de gör på din hemsida.
  • Conversion: Visar hur bra din hemsida presterar i jämförelse med dina mål.

Vi hoppas att detta inlägg hjälpte dig att förstå och installera Google Analytics på din WordPress sajt. Har du fortfarande frågor? Tveka inte att ställa frågor i kommentarsfältet nedan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *