Hur väljer man toppdomän (TLD)?

I förra inlägget berättade vi om två generationer av toppdomäner (TLD:er), här tipsar vi kring hur du ska tänka rent strategisk när du väljer toppdomän för att säkerställa att du får en tydlig och minnesvärd webbadress som passar just dig.

Förr var det lite av en icke-fråga, det var en .com adress som gällde, eller möjligtvis .org . net .se – nuförtiden är risken stor att du får svaret att domännamnet du vill köpa redan är upptaget. Minst sagt frustrerande när du klurat och klurat dig fram till det perfekta domännamnet.  Men innan du börjar addera siffror och bindestreck till domännamnet och andra kreativa lösningar eller funderar på att köpa loss en domän (det kan bli en dyyyr historia!)…

– Det finns det en bättre lösning! 

Skippa .com eller .se och välj en av de ”nya” toppdomänerna. De är oftast billigare och mer minnesvärda dessutom kan de förtydliga ditt varumärke och ge ett fräscht och modernt intryck.

Hur ska man tänka?

Oavsett om du väljer bland de nya eller de gamla toppdomänerna så finns det några aspekter att väga in. 

Det ska lira med ditt varumärke och målgrupp

Är din målgrupp mer konservativ så kan det vara idé att hålla sig till de mer traditionella .com eller .se – ändelserna. Har du en yngre eller trend-fokuserad målgrupp kan det istället vara attraktivt med en mer fyndig webbadress. Här gäller det att ha en tydlig bild av vilka ni är som företag och spegla det. Har ditt företag en lekfull tonalitet visa det även i webbadressen, erbjuder du kurser eller konsulttjänster kan du t.ex. använda .guru.

Beskrivande

Låt ändelse på din domän beskriva vad du gör. Bland de nya toppdomänerna finns en mängd bransch -eller yrkesspecifika ändelser.  För en kreatör eller kreativ byrå kan toppdomänen .design vara perfekt. Driver du en e-handel finns .online eller .shop, har du byggt en app så varför inte en .app-adress och för ett företag som jobbar för hållbarhet eller miljö finns .green.

 

Nya toppdomäner och SEO – blir de inte svårare att hitta oss?

analytics på skärm

Det är en myt att de nya toppdomänerna försämrar sökbarhet. Google har själva varit mycket tydliga med att de inte favoriserar någon toppdomän.  Sökmotorer belönar det som förenklar för användaren, så oavsett vilken toppdomän du väljer gäller det att ha riktigt bra innehåll och intuitiv webb-design.

Tvärtom så kan det vara en fördel att välja en av de nya toppdomänerna. Vårt beteende har skiftat, idag är det vanligare att man använder url-fältet som ett sökfält. Därför kan det vara en god ide att välja en av de nya toppdomänerna som matchar den vanligaste sökfrasen du ser för din verksamhet. T.ex. starbucks.berlin om vi antar att “Starbucks Berlin” är en vanlig sökfras för kaffesugna i Berlin. På så vis skickas potentiella kunder direkt till hemsidan istället för att komma till resultatsidan för sökningen.

“Domän-hack”

Utnyttja en av de landsspecifika toppdomänerna för att förkorta din URL. Fyndigt och lätta att komma ihåg! Ett bra exempel är Bitly, en plattform som förkortar länkar, deras webbadress är kort och gott; bit.ly (.ly=Libya) en annan är musikplattformen Itunes som använder itun.es (.es = Spanien).

 

app med karta

Tänk geografisk

Om din verksamhet bara riktar sig till ett land eller om ditt varumärke förstärks av att understryka ursprungslandet är det en bra idé att välja toppdomän därefter. För ett service-företag, en kommun eller stad kan en lokal ändelse vara en bra idé, det blir mer sökbart och relevant. När Stockholm stad ville informera om hur staden expanderar valdes webbadressen växer.stockholm.

 

Hursa?

Testa att säga eller spela in hela ditt domännamn muntligt tillsammans med ändelsen för att höra om det låter bra och är tydligt nog. Detta kan verka lite overkill men sanningen är att det verkligen kan vara en dealbreaker om din webbadress är svår att hänvisa till eller lätt kan missförstås och konsekvensen kan vara att kunder inte hittar till dig.

Se till att ändelsen passar din målgrupps vokabulär och fundera på synonymer och vilket ord som oftast används för att beskriva din produkt eller service. I exemplet Lisas.cafe kan det vara värt att fundera på om  det istället ska vara lisas.kafe om de flesta kunderna är svenska.

 

SPAM

En del av de nya toppdomänerna har blivit populära bland mer oprofessionella verksamheter och därför blir de svartlistade. För att undvika att hamna i en SPAM-lista, kan det vara klokt att kontrollera hur toppdomänen rankas.

 

Har du redan .com eller .se?

Då kan du addera en ny toppdomän, som kortar ner ditt namn eller förtydligar din business eller kort och gott ser fräschare ut och peka den till din .com/ .se adress.

Här kan du se en översikt över de toppdomäner vi erbjuder

Hoppas du nu fått lite mer klarhet i vilken toppdomän som kan vara rätt för dig. Det finns otroligt många roliga och fyndiga exempel på webbadresser  – dela gärna dina favoriter i kommentarsfältet!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *