Kunskapscenter

Vad händer efter min beställning?

Det första steget i hanteringen av en order för tilläggstjänst/domän. Vid beställning av en tilläggstjänst/domän behöver kunden välja betalningsmetod samt abonnemangsperiod för varje beställd artikel.

Betalning av beställd order

Det kan hända att kortbetalningen inte genomförs korrekt vid orderbeställningen. Det kan orsakas av ett tekniskt problem hos transaktionsleverantören, för att kunden har stoppat betalningen mitt i processen eller för att det inte finns tillräckligt med medel på betalkortet. I det fallet behöver kunden följa instruktionerna som visas på skärmen och därefter explicit betala orderaviseringen. Om kunden har beslutat att ändra betalningsmetod från betalkort till Faktura och vill att ändringen ska kvarstå permanent (för alla framtida aviseringar gällande abonnemanget) se hur ändrar jag betalningsmetod. Observera att det i så fall inte är tillräckligt att endast ändra betalningsmetod för orderaviseringen.

Om kunden har valt betalningsmetoden Faktura, kommer betalningen inte att vara genomförd innan Fakturan är godkänd/skapad vilket vanligtvis sker inom 1 arbetsdag. Under tiden kommer orderaviseringen att ha status Under behandling vilket indikerar att fakturan inte är godkänd ännu. Se hur navigerar jag till aviseringar i Kundcenter.

Sluthanteringen av en order sker endast efter genomförd betalning (antingen genom explicit kortbetalning eller godkännande av Faktura).

Explicit aktivering av abonnemang

När en orderbetalning är genomförd krävs en, av support, manuell aktivering av en tilläggstjänst medan domännamn kan kräva det helt beroende på om det på kundkontot finns en aktiv domän registrerad eller inte.

Aktivering av ett abonnemang för domän/tilläggstjänst innebär att en beställd tilläggstjänst skapas och/eller en domän registreras. I vissa fall, sker registreringen automatiskt vid beställning i andra fall aktiveras den av en administratör som genomför en kontroll av de beställda tjänsterna innan de aktiveras. Detta är en säkerhetsrutin som hjälper oss att förebygga bedrägeri och andra missbruk av våra system. I de fall där kunden redan har en aktiv domänregistrering på sitt kundkonto, genomförs den beställda domänregistreringen omgående när betalningen av ordern är genomförd. Denna rutin används för att verifiera kundkontot och de registrerade kunduppgifterna innan en domänregistrering genomförs på kundkontot. Om denna verifiering emellertid redan har genomförts (genom verifiering och registrering av den första domänen) sker alla nästkommande domänregistreringar automatiskt eftersom kundkontot anses vara verifierat.

För tilläggstjänster gäller liksom för domänregistrering utan en på kundkontot aktiv domän att vår administration behöver aktivera beställningen. Detta krävs då aktivering av en tilläggstjänst allokerar resurser i våra system och det behöver ske under övervakning för att inte leda till överdriven systemanvändning och i vissa fall driftstörningar. Efter en lyckad aktivering, ändras status för både domän och tilläggstjänstens abonnemang till Aktiv (det innebär att domän/tilläggstjänst är klar för användning).

Observera att vår administration inte arbetar på helger eller utanför kontorstid och att det kan ta upp till 2 1/2 dag för beställningar som kräver manuell aktivering att behandlas om beställningen är gjord i början av en helg.

Efter aktivering har domän/tilläggstjänstens abonnemang status Aktiv.

Hanteringstider vid aktivering av abonnemang

  Betalningsmetod
Betalkort Faktura
Domännamn Om det inte finns en aktiv domänregistrering inom samma arbetsdag i annat fall omgående Upp till en arbetsdag
Tilläggstjänst Vanligtvis inom samma arbetsdag Upp till en arbetsdag

92% tycker att artikeln var hjälpsam.

Logga in för att ge oss feedback


Bearbetar...