Kunskapscenter

Vilka betalningsmetoder godtar ni?

Vi har stöd för två betalningsmetoder, betalkort och Faktura. Båda betalningsmetoderna används på ett sätt som inte kräver vidare kundinteraktion när de är korrekt inställda. Båda betalningsmetoderna ställs in globalt för kundkontot men det går även att välja en specifik betalningsmetod som ska användas för varje enskilt abonnemang. Det innebär att ni kan välja vilket abonnemang som ska betalas med betalkort men ni kan inte registrera flera betalkort för olika abonnemang, det går endast att registrera ett betalkort på ett kundkonto.

Betalkort

Denna betalningmetod har stöd för vanliga betalkortstyper. Vårt system hanterar betalkorten på ett visst sätt för att minimera onödig kundinteraktion. Notera att registrerade betalkortsreferenser kan avregistreras när som helst från vårt system för att blockera systemet från att använda dem framgent. I kombination med inaktiverad funktionsgaranti, ger detta arbetsflöde kunden full kontroll över förnyelseprocessen för abonnemang med denna betalningsmetod.

Faktura (pappersfaktura)

Denna betalningsmetod är baserad på pappersfaktura som postas, kreditgodkännande och uppskjuten betalning.
Utfärdande av pappersfaktura hos Svenska Domäner förutsätter
- ett kreditgodkännande eftersom ett abonnemang förnyas vid utfärdande av fakturan och inte när den är betald
- uppskjuten betalning med 10 eller 30 dagar
Det innebär att Faktura (pappersfaktura) utfärdad av Svenska Domäner är obligatorisk att betala.

Trots att vi använder oss av påminnelser vid sen betalning av utfärdad Faktura för att minimera riskerna med uppskjutna betalningar händer det att vi ej godkänner fakturabetalning i vissa fall. Vi uppdaterar faktureringsadressen löpande enligt information från kreditupplysningsföretag. När kunden slutligen är godkänd, skickas Fakturor (pappersfakturor) och alla eventuella påminnelser till kunden per post. Faktureringsavgift om 45 kr inkl. moms tillkommer. Denna betalningsmetod används även som backup i de fall där kunden har aktiverat funktionsgaranti vilket säkerställer förnyelse av ett abonnemang även om debitering av betalkortet inte fungerar.

Ändring av betalningsmetod

Under vissa omständigheter kommer systemet automatiskt att ändra betalningsmetod för en avisering (aktivering av funktionsgaranti) men den förvalda betalningsmetoden för abonnemanget kvarstår oförändrad.
Det är även möjligt att ändra betalningsmetod för en avisering under särskilda omständigheter via Kundcenter men den förvalda betalningsmetoden för abonnemanget kvarstår oförändrad.

Om kunden inte är kreditgodkänd med uppskjuten betalning, kan vår administration ändra betalningsmetod för alla abonnemang registrerade på kundkontot från Faktura till Betalkort. Slutligen, kan kunden begära en ändring av betalningsmetod för vissa/alla abonnemang på sitt kundkonto genom att kontakta oss via telefon, e-post eller ett supportärende.

Vilken betalningsmetod bör jag använda?

Om ni vill ha en flexibel lösning som erbjuder uppskjuten betalning bör ni välja Faktura (pappersfaktura). Det underlättar även för företag att få fakturan postad till sig istället för att skriva ut den manuellt via Kundcenter. Men det tillkommer en avgift för denna administration. Medan kortsbetalning inte erbjuder denna flexibilitet gynnas den av att ni inte behöver betala faktureringsavgift om ni använder er av den metoden.

44% tycker att artikeln var hjälpsam.

Logga in för att ge oss feedback


Bearbetar...